“In mijn autonome werk gebruik ik gevonden voorwerpen in combinatie met glas of keramiek. Oude voorwerpen waar een verhaal achter schuilt, hebben me altijd gefascineerd. Toen ik in Maastricht studeerde struinde ik rommelmarkten en kringloopwinkels af, op zoek naar vondsten uit het verleden. De gevonden items gebruikte ik in mijn werk en dat doe ik vandaag de dag nog steeds. In mijn studietijd was het vrij uniek om naar tweedehandswinkels te gaan. Nu zijn kringloopwinkels zo populair dat het steeds moeilijker is om mooie spullen te vinden. Het ging me in mijn studietijd niet om recycling en duurzaamheid, maar voornamelijk om de verhalen die aan de voorwerpen kleven. Het verleden van tweedehands voorwerpen. Het gevoel dat elk item een unieke geschiedenis heeft. Een gevoel dat je niet krijgt bij een prulletje van de Action of de Blokker. Ik combineer de tweedehands items met glas of keramiek tot een nieuw werk, ook wel een object trouvé genoemd. In combinatie met glas wordt het fragiel, kwetsbaar en dat maakt het interessant. Ik wil graag mooie dingen maken maar ik wil vooral graag mensen aan het denken zetten. Ik wil mensen even stil laten staan bij vandaag. Wat heeft je tot hier gebracht en hoe nu verder? Ik wil mensen laten nadenken over het nu, het verleden en de toekomst. Ik heb gestudeerd aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht en aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. In 2003 studeerde ik af. Ik verhuisde naar Baarlo en zette daar mijn eigen atelier op. Ik werkte alleen aan autonome projecten, exposeerde over de hele wereld en leefde van mijn werk, totdat de muren van mijn atelier op een gegeven moment op me afkwamen. Via een vriendin kwam ik in contact met de Gilde Opleidingen en besloot ik het autonome kunstenaarschap te combineren met lesgeven. Dankzij mijn eerste graad docentschap kon ik meteen aan de slag. Inmiddels geef ik les in beeldend vormgeven en cultuureducatie aan studenten van Gilde Opleidingen. Daarnaast geef ik les aan studenten van Fontys Kind en Educatie, PABO Venlo en Eindhoven. Mijn studenten bij Gilde Opleidingen gaan straks werken met ouderen, mensen met een beperking of met jonge kinderen. Ik probeer hen creatief te leren denken zodat ze in verschillende situaties, verschillende oplossingen kunnen bedenken. De PABO studenten staan over een paar jaar zelf voor de klas. Ik leer deze studenten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat jonge kinderen hun creativiteit kunnen behouden en vergroten. Ongeveer vijfenzestig procent van de basisschoolleerlingen van dit moment krijgt later een beroep dat wij nu nog niet kennen. We weten dus helemaal niet waar we deze kinderen voor opleiden. Ik vind het daarom heel belangrijk om ze creativiteit mee te geven. Denk daarbij aan vaardigheden als onderzoekend leren en oplossingsgericht denken. Die vaardigheden komen namelijk altijd van pas, ook in beroepen die wij nog niet kennen. Als docent hoop ik te bereiken dat mijn studenten kritisch nadenken en goed om zich heen kijken als ze straks aan het werk gaan. We zijn gebaad bij een generatie die kritisch nadenkt, een oplossingsgerichte instelling heeft en creatief denkt, om dit vervolgens weer door te kunnen geven aan de volgende generatie en aan mensen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Dit is wat mij drijft om naast het maken van mijn eigen autonome werk, in het onderwijs werkzaam te zijn.”