Energie | Wieneke Lamers

Als veertienjarige was ze op Den Hulster één van de alto’s. De sfeer en energie van de skaters en emo’s beviel haar wel. Muziek zou een grote rol in haar leven vullen, net als het plaatselijke poppodium en Corona.

De vader van Wieneke Lamers bracht haar in die tijd met een vriendin naar een concert van Avril Lavigne in Düsseldorf. Er zouden nog vele concerten volgen. Een voorkeur voor alternatieve muziek ontstond begin jaren 2000 op de achterbank van diezelfde auto op weg naar een vakantiebestemming. ‘Op éen van de Hitzone cd’s stond Sonne van Rammstein. Dat was nog eens iets anders dan Britney Spears of de Spice Girls,’ zegt Wieneke.

Wieneke Lamers


Op haar zeventiende werd ze vrijwilliger bij poppodium Perron55. Haar vriendje Jesper was er geluidstechnicus en zelf draaide ze garderobe- en bardienst. Op die jonge leeftijd rondde ze al de Havo af en ging ze International Business en Management in Utrecht studeren. Dat bleek geen goede keuze. Na drie maanden was ze al terug in Venlo en vond ze werk als telefoniste. ‘Van de hele dag met ontevreden mensen bellen kreeg ik echt geen energie. Veel liever was ik in Perron55,’ vervolgt Wieneke. Ze meldde zich aan voor de opleiding Kunst en Economie op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. ‘De creatieve sector beviel me goed, maar meer als regelaar, niet als artiest,’ zegt Wieneke. Na het eerste jaar koos ze voor de afstudeerrichting Arts and Media Management. Haar hele studietijd bleef ze vrijwilliger bij Perron55. Ze liep er zelfs stage. In 2013 kreeg ze bij Perron55 een baan aangeboden als coördinator marketing. ‘Ik twijfelde geen moment. Die functie was me op het lijf geschreven en met veel plezier bemoeide ik me achter de schermen met de transitie naar het huidige Grenswerk,’ zegt Wieneke. Ze studeerde af en had in haar vrije tijd nog energie over om vrijwilliger te zijn bij het Zomerparkfeest. Ze begon daar net als in Perron55 met bardienst. ‘Ik ging al snel aan de slag in het productieteam. Dat deed ik met veel passie en plezier en ben trots dat ik er heb kunnen doorgroeien tot hoofd productie. Op mijn 24e leidde ik een groot team en heb het festival verder geprofessionaliseerd op productioneel vlak,’ zegt Wieneke. Tot de beruchte editie die een week van tevoren werd afgeblazen vanwege Corona. Al bracht Corona haar later in haar nieuwe rol bij Grenswerk ook voldoening.

Ze is er tegenwoordig verantwoordelijk voor talentontwikkeling en educatie. ‘In een eerdere functie bij Cultuurpad ontdekte ik dat ik met mijn opgedane kennis en vaardigheden een bijdrage kon leveren als verbinder tussen het onderwijs en creatieve aanbieders,’ licht Wieneke toe. In de Coronaperiode bedacht ze met haar team project na project dat onder de toen veranderende richtlijnen snel uitgevoerd kon worden in het lege gebouw. ‘Iedereen zag van dichtbij hoe waardevol deze talentontwikkelingsprojecten waren. Voor de betrokken creatievelingen maar ook waarom dat zo essentieel voor Grenswerk was,’ vertelt Wieneke. Haar missie is om educatie en talentontwikkeling te verankeren binnen de organisatie. ‘Ik wil als programmamaker succesvolle talent en educatieprojecten en programmalijnen in de regio afleveren. ‘Ook daar krijg ik veel energie van,’ besluit ze.