50 jaar geleden opende het Open Ontmoetingscentrum (OOC) aan de Heutzstraat in Venlo. Met een poster-expo en podcast blikt Grenswerk terug op Venlose jeugdcultuur. We interviewden posterverzamelaar Sjaak Peters.
(Foto: Richard Fieten)
Hoe kwam je zelf ooit in aanraking met OOC en wat is je meest waardevolle herinnering aan die tijd?
“Toen het OOC op 26 februari 1971 werd geopend heb ik me als een van de eerste vrijwilligers aangemeld. Ik was nr. 13. Tussen 1975 en 1977 kwam ik er zelfs op de loonlijst. In teamverband organiseerden we allerlei culturele manifestaties. Verder was het mijn taak om voor de gedrukte publiciteit te zorgen en zeefdruk- en fotoworkshops te organiseren. Ik ben hierdoor betrokken geraakt bij de organisatie van de Heutzstraat- en de Zomerparkfeesten. Daarnaast werd ik in 1977 mede dankzij het gemaakte zeefdrukwerk van het OOC, toegelaten op de Rietveld academie te Amsterdam. Naar aanleiding van de videowerkgroep van het OOC vormde ik in de jaren 90 samen met Theo Lenders, Hay Joosten, Carla Dienaar en Piet Nillisen, het audiovisueel kunstenaarscollectief ‘PictureParking’ met als doel: de productie en presentatie van audiovisuele kunstinstallaties in de buitenlucht met als belangrijkste podium de Zomerparkfeesten.”
Wat was voor jou de reden om een archief op te bouwen. Waarom begon je en hoe ben je er mee aan de slag gegaan?
“Ik bewaarde de posters die ik zelf had gemaakt en die van andere ontwerpers in mijn archief en dat werden er steeds meer. Ik vond het van belang om ze te bewaren, omdat ze een beeld gaven van de jongerencultuur in Venlo van de periode 1971-1992. Een enerverende tijd die ik zelf had meegemaakt. Het OOC heeft toen aan de wieg gestaan van activiteiten die er nu nog zijn, zoals Grenswerk, Theater de Garage, Filmhuis de Nieuwe Scene en de Zomerparkfeesten.”
Hoe is dit project tot stand gekomen en hoe is het tot deze vorm gekomen?
Op een bepaald moment ontstond het idee om deze posters tentoon te stellen in een museum of andere geschikte presentatieruimte, maar door Corona was dit niet mogelijk. Een bekende maakte me attent op de datum van 26 februari 1971, de datum dat 50 jaar geleden het OOC werd geopend. Een mooi moment voor een presentatie i.s.m. Grenswerk. Het is een wandeling geworden naar de oude locaties aan de Kaldenkerkerweg van het voormalige OOC en Perron 55 en het huidige Grenswerk in de Peperstraat. Daar worden de posters op de ramen tentoongesteld.
Hoe staat de Venlose jongerencultuur er voor en hoe is dat in vergelijking met de tegencultuur vandaag de dag?
“Hoe de huidige jongerencultuur in Venlo er momenteel voor staat kan ik niet zo goed inschatten, maar er zijn altijd weer nieuwe broedplaatsen nodig, zoals toen in het OOC en later in Q4. Bestaande verdwijnen of worden geïnstitutionaliseerd, waardoor ze minder toegankelijk zijn. Of de jongeren van nu veel verschillen met de ongeorganiseerden van de jaren 60-80 jaren geloof ik niet. De gereedschappen, de benodigde vaardigheden en de communicatie mogelijkheden zijn door de digitalisering enorm veranderd ten op zicht van het analoge tijdperk, maar het uitganspunt voor de creatieve blijft hetzelfde, namelijk de vrijheid om te experimenteren met mogelijkheden onder invloed van de huidige tijdgeest. Het liefst in de marge. Voor mij heet dat underground.”
Wat is je verwachting bij expo, en wat daarna? Dus welke plannen heb je nog?
“De doelgroep voor deze expositie is ‘iedereen’ en is bedoeld als wandeltocht langs en kennismaking met een stuk Venlose culturele geschiedenis. Ik verwacht dat deze affiches voormalige bezoekers en generatiegenoten, al zeker die een verleden hebben met het OOC, zullen verleiden om te komen kijken. Voor hun zal het een feest van herkenning zijn en het zal de tongen los maken. Een niet onbelangrijk effect in deze eenzame en geïsoleerde tijd. Herinneringen als reddingsboei. Een van mijn wensen is om mee te werken aan het opzetten van een digitaal creatief lab, bv. binnen het Kunstencentrum Venlo. Een soort werkplaats waar men een cursus, een workshop of lezing kan volgen op het gebied van creatieve digitale media. Jongeren (en ouderen) kunnen hier leren om digitaal te creëren en te presenteren op het gebied van ontwerpen, fotografie, printen, video, animatie en projectie, muziek (VJ’s/DJ’s), ontwerpen van soundscapes, online publicaties enz.. Wellicht zijn er ook educatieve projecten mogelijk i.s.m. het regionaal onderwijs.”