Dat een stad toeristisch is, zie je niet enkel aan de mensenmassa’s. Toerisme brengt ook een hoop nauwkeurig ontworpen objecten naar de stad: dranghekken voor lange rijen bij city highlights, daaromheen handig aangeduide selfie-spots, churros kramen, riksja’s en souvenirwinkeltjes – om maar een paar voorbeelden te noemen. Of in de meest extreme gevallen, zoals bij een stad als Barcelona, zelfs lokale demonstraties tegen toerisme.
Tijdens de workshop ‘I <3 mijn wijk’ richt Museum van Bommel van Dam haar eigen toerismebureau op voor de buurt. Ze nemen voorbeeld aan Helden, Londen, Parijs, Amsterdam en Barcelona en bekijken wat in Venlose buurten (misschien wel absurde) iconen zijn. Hoe kunnen deze aan de hand van simpele zelfgemaakte kartonnen toevoegingen in de spotlight gezet worden, zodat het verhaal van de wijk ook voor de buitenstaander meteen in het oog springt?
Zo’n buitenstaander is Willem de Haan, die deze workshop host in het kader van de tentoonstelling It’s Not A Joke in museum Van Bommel Van Dam. Als kunstenaar werkt hij altijd met bijzondere locaties. Zo heeft hij bijvoorbeeld een ingang van een metrostation gebouwd midden op het Gelderse platteland en stond een zomer lang vlak naast de IJssel zijn vijf verdiepingen hoge camping–toren. De resultaten van de workshop neemt Willem de Haan mee naar het museum, waar het project de komende maanden verder wordt uitgewerkt. De eindpresentatie zal later dit jaar op een grootschalige en bijzondere manier gepresenteerd worden
Richt een eigen toerismebureau op voor jouw buurt met kunstenaar Willem de Haan. Aan de hand van simpele zelfgemaakte toevoegingen zetten deelnemers de (misschien wel absurde) iconen in hun eigen wijk in de spotlight. Tot snel in jouw buurt: