Mieke Linssen

Mieke Linssen

“Ik heb de kunstwereld altijd heel interessant gevonden maar ik wilde ook graag met kinderen werken. Na de middelbare school volgde ik de PABO en HBO-J en belandde ik na wat omwegen in het onderwijs. Samen met collega Els van Hemert merkte ik dat er in het onderwijs enorm veel hokjes en kadertjes zijn waarbinnen gewerkt dient te worden. Zowel in het reguliere basisonderwijs als in het speciaal basisonderwijs. De kunst bleef kriebelen en samen met Els besloot ik deeltijd te gaan studeren aan de kunstacademie. Tijdens deze studie kregen Els en ik steeds meer ideeën over hoe we creativiteit op een andere manier wilden inzetten in het basisonderwijs. Zo’n twaalf jaar geleden zijn Els en ik gestart met ons bedrijf Jan en Ko | creatief in onderwijs. We werken voor basisscholen en denken samen met teamleiders en leerkrachten mee over hoe je kunst en cultuur meer onderdeel laat worden van de reguliere lesprogramma’s. Toen we net begonnen met Jan en Ko maakten we workshops en lesprogramma’s die gelinkt waren aan een bepaald vakgebied, bijvoorbeeld aan taal, rekenen of een bepaalde periode uit de geschiedenis. We maakten kunstkoffertjes met kant en klare lesprogramma’s. Al snel kwamen we erachter dat het voor de docenten niet prettig was om naast alle andere lesmethodes nog een extra pakketje erbij te krijgen. We zijn toen steeds meer op maat gaan werken en in een adviserende rol gekropen waarin we per school bekijken welke lesprogramma’s er al zijn en daar speciaal een creatief programma omheen bedenken. Zo hebben de leerkrachten niet nóg meer lesmethodes waaraan ze moeten wennen maar sluiten de creatieve lessen veel beter aan bij de methodes die er al zijn en zijn ze vervangend voor andere lessen. Creatief denken is een vaardigheid waar een kind de rest van zijn leven profijt van heeft. Ieder kind is creatief van nature. Als leerkracht moet je weten wat je kunt doen om de creativiteit van een kind te stimuleren. In het onderwijs willen we graag alles meten maar creativiteit is natuurlijk geen lineair proces. Toch zien steeds meer scholen in dat creativiteit veel meer is dan tekenen, knippen en verven. Het creatieve proces belangrijker is dan het resultaat. We willen de basisscholen leren te ‘ont-knutselen’ en creativiteit veel breder in te zetten als onderdeel van het totale lesprogramma. Ik ben er heilig van overtuigd dat elk kind een creatief vlammetje in zich heeft. Als grote mensen moeten we ons best doen om dit vlammetje aan te wakkeren en het vuurtje te laten branden.”