Richard Wering

Richard Wering

“Na de kunstacademie werkte ik nog veel aan autonome projecten maar mijn werkzaamheden in het onderwijs slokten steeds meer tijd op. Ik vond dat heel vervelend, tot ik een keer met een kunstenares sprak. Ik vertelde haar hoe mijn lessen in elkaar steken en wat ik allemaal bedenk om mijn leerlingen meer bij te brengen over kunst en cultuur. Ze zei tegen mij: “Jouw lessen zijn dan toch eigenlijk ook kunstwerkjes?” Ik werk bij Kunst Uit Het Vuistje, waar ik lesmethodes en -pakketten ontwikkel voor basisscholen en het voortgezet onderwijs. Op het Valuascollege geef ik CKV, handvaardigheid, kunstgeschiedenis, kunstbeschouwing en lessen in fotografie. Ik geef voornamelijk les aan de TOPklassen. Dit zijn klassen met leerlingen die ervoor hebben gekozen om extra vakken te volgen om het gebied van kunst en cultuur. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in kunst. Met name mijn moeder heeft me die interesse meegegeven. Op de middelbare school moest ik kiezen wat ik wilde worden. Ik wilde graag bloemist worden maar al snel bleek dat alle regeltjes in de bloemsierkunst me benauwden. Ik wilde graag vrijer kunnen werken. In de periode ontdekte ik ook dat ik graag voor de klas stond. Ik vind het fijn om andere mensen iets bij te brengen. Ik heb toen gekozen voor de kunstacademie in combinatie met een docentengraad. Ik vind het heel belangrijk dat mensen leren om vrij te denken. Buiten de regeltjes kleuren geeft vaak de beste nieuwe ideeën. Ik zie kunst vooral als een middel om anders te leren denken. Het is een fantastisch middel om te praten over dingen die buiten jezelf staan maar indirect ook weer bij je horen. Een voorbeeld? Met Kunst Uit Het Vuistje maakten we onlangs een lespakket rondom Roze Zaterdag. In dit pakket bespreken klassen kunstwerken met thema’s als gender, seksualiteit, man zijn, vrouw zijn en alles wat daartussen zit. Maatschappelijke thema’s bespreken aan de hand van kunstwerken maakt het makkelijker om over een bepaald onderwerp te praten en op deze manier over jezelf en over elkaar na te denken. Leerlingen leren zo een eigen mening te vormen en na te denken over hun eigen identiteit en kijk op de wereld. Ik eis best wel veel van mijn leerlingen maar dat komt vooral voort uit mijn eigen enthousiasme: ik wil graag dat ze het onderste uit de kan halen. Ik vind het ook heel belangrijk om mee te geven dat je niet ver hoeft te gaan om mooie dingen te zien en te leren van kunst en cultuur. Venlo heeft een rijke geschiedenis en biedt veel prachtige architectuur uit verschillende periodes, kunst in de openbare ruimte en we hebben ook fantastische musea. Ik ga daarom het liefst naar buiten met mijn leerlingen. Ik kan ze uit een boek dingen leren over art-deco maar ik kan ze ook meenemen naar het oude V&D-pand om architectuur uit die stroming in het echt te zien. Dit geeft waardevermeerdering aan de plek waar je bent. Je gaat anders kijken naar je eigen omgeving en leert hoe rijk je eigen stad eigenlijk is. Dit is een van de vele dingen die kunstonderwijs tot stand brengt.”