Sef Thissen

Sef Thissen

“Ik geloof dat alles wat je meemaakt nodig is om te zijn wie je bent. Daar bestaat in mijn ogen geen goed of slecht in. Iedereen bewandelt zijn of haar eigen pad. Zo besloot ik om uit het bedrijfsleven te stappen en als autodidact de klassieke zangwereld te betreden.


Gewaagd? Als je vindt dat muzikanten een bepaalde route moeten doorlopen misschien wel. Als je weet dat mijn hart altijd al bij klassieke muziek lag, is het juist een hele logische stap. Achteraf gezien is het in elk geval de beste keuze die ik ooit in mijn leven heb gemaakt.

Ik groeide op in een ondernemersgezin en thuis ging het altijd over de zaak. Het was vanzelfsprekend dat mijn broer en ik ook in het bedrijf gingen werken. Mijn vader zong in een koor en thuis stond regelmatig klassieke muziek op. Als kind vond ik dat al prachtig. Ik leerde mijn vrouw Leta Bell kennen en kreeg er een nieuwe, muzikale familie bij. Op de uitvaart van Leta’s moeder zong ik tijdens de afscheidsdienst in de kerk. Na afloop kwam Leta’s oom, operazanger Willy Caron naar me toe. Hij zei: “Sef, stap uit die zaak en ga zingen.” Voor mij was zingen in die tijd gewoon een hobby en de operawereld was voor mij onbekend terrein. Een paar jaar later leerde ik componist en producer Han Kooreneef kennen. Hij nam me onder zijn hoede en gaf me de kans om mijn eerste album, L'amore Vincera, op te nemen; een grote productie samen met het City of Prague Philharmonic Orchestra & Choir. Na de opnames in Praag kwam ik terug in Venlo en besloot ik definitief afscheid te nemen van mijn werk in het familiebedrijf. Niemand was verbaasd toen ik aankondigde mezelf fulltime te gaan ontwikkelen als operazanger.

Die ontwikkeling ging trouwens echt niet altijd zonder slag of stoot. Ik heb keihard moeten studeren om te komen tot waar ik nu ben. Ik heb een compleet andere route bewandeld dan de meeste operazangers. Dat heeft soms nadelen, maar ook ontzettend veel voordelen. Ik ontmoet bijvoorbeeld regelmatig net-afgestudeerde collega’s die in een zwart gat vallen na het conservatorium. Als ze net van school komen zijn ze volledig gekneed tot muzikanten zoals conservatoria ze graag zien. Ze zingen als de beste maar hebben bij wijze van spreken nog nooit van de Kamer van Koophandel gehoord of een factuur verzonden. Natuurlijk hebben ze talent, maar met alleen talent en een opleiding op zak ben je er nog lang niet. Sterker nog, op dat moment begint je zoektocht in de muziekwereld pas net.

Huub Stapel drukte me ooit op het hart: als je ergens beter in wilt worden moet je jezelf omringen met de top. Het ‘pleasen’ van anderen is nobel, maar als je wilt groeien in je vak kun je het beste mensen om je heen verzamelen die beter zijn dan jij. Ik heb het voorrecht gehad om mijn eigen leermeesters te kunnen kiezen. Natuurlijk neem ik ook mijn ervaring uit het bedrijfsleven mee in wat ik nu doe. Viva Classic Live is daar een goed voorbeeld van. Toen ik de eerste editie organiseerde waren mensen sceptisch. ‘Dao zit toch neemus op te wachte heej in Venlo?’, riepen ze dan. Ik zag echter de potentie, bracht de juiste mensen samen en inmiddels werken we aan ons 10-jarige jubileum.

In maart 2022 ben ik samen met Opera Compact begonnen met de repetities voor de opera Fidelio, waarin ik de rol van Don Pizarro speel. Op 16 april 2022 is de première en we spelen daarna in diverse theaters. Aansluitend staan er projecten in Turkije, Spanje en Italië Turkije op de planning en in september is Viva Classic Live, dat dit jaar voor het eerst in twee weekenden plaatsvindt. Als je iets wilt bereiken dan moet je je handen uit de mouwen steken, assertief zijn en ervoor gaan.”

Venlose Vehalen

Lees ook de andere verhalen van Venlose cultuurmakers: